lördag 5 maj 2012

konsten att manipulera en moder.

Jag tömmer diskmaskinen och försöker få nånslags ordning i vårt kaotiska hem. Min dotter vill leka skola med mig, men jag får inte vara skolans städerska som jag föreslog. Vi är båda lite trumpna.

-Hur många dagar hinner jag ännu leva mamma?
-Säkert jättemånga dagar, men man vet aldrig när man dör.
-Då kanske jag dör imorgon.
-Det skulle vara hemskt!
-Ja, tänk hur sorligt det skulle vara, du skulle gråta och ångra alla gånger du inte hunnit leka med mig.
-Det är så hemskt att jag inte vill tänka på det!

En teatralisk paus i samtalet.

-Jag tror nog du vill leka med mig nu mamma. Om du lite tänker efter.

Ja man måste medge att hon är skicklig hon, min sjuåring.

1 kommentar:

Charlotte sa...

Det här är bara helt briljant! Hur ska man säga nej då liksom?