fredag 23 december 2011

en annorlunda jul.


Bara en åttatimmarsdag kvar. Sedan tänker jag lägga mig vågrätt och andas lite grann. Eftersom min dotter firar Jul med sin pappa i år tänker jag passa på att pusta ut hemma i Åbo. Mest ensam, har jag tänkt.
 Hu så sorgligt, tänker ni. Men nu är det som det är, tänker jag, och passar på att bojkotta alla juligheter och tänker istället: Inga svettiga tågresor, inga överdimensionerade portioner julmat, inget hetsspring mellan släktingar och vänner. Bara jag. Jag. Och mina böcker. Och kanske några filmer. Och så tänkte jag gå på julkonsert. Och ta långa promenader. Och bada bastu i tystnad (Extrem lyx). Och livnära mig på choklad i pyamas under täcket halva eftermiddagen. Och vara ute i dagsljus. Åh, dagsljus, vilken lyx. Och kanske fotografera lite, länge sedan man gjorde sånt. Och måla. Ojaaa, måla.

Att sånt.

Och även om jag kanske inte gör något annat än ligger under mitt täcke så har jag banne mig fått vila. Och det behövs, ska ni veta.

Men nu skall jag beta mig igenom den där sista arbetsdagen före långhelgen.

Ha det gott och stressa icke!

2 kommentarer:

Anna sa...

Och OM du ångrar dig och plötsligt får lite tråkigt så vet du att det finns sov- och matplats hos oss över julen =) KRAM på dig!!!

KAROLINA sa...

Jag tänkte just på det, att jag kan ju alltid hoppa på tåget ifall det blir döslött. Lycka till med gästerna och vi rings. Ja, och så ses vi ju om en vecka!