fredag 30 december 2011

om empati.


Min dotter infinner sig nu med flera kusiner hos mina föräldrar. Min mamma rapporterar via mail om vad de gjort. Här är ett utdrag ur ett mail som jag fick för någon dag sedan:

"...Glömde berätta att igår när vi skulle ut från simhallen märkte flickorna Röda korsets mjölkhink och ville ha slantar och jag gav dem och de var alldeles förskräckta när de märkte att hinken var tom!
Så de ville ha mera pengar och idag har de tillverkat tidningar som de sålt och pengarna ska gå till Röda korset och fast vi kanske inte far och simmar idag så vill de att vi ska föra pengarna i alla fall för de tyckte det var så synd om de stackars barnen...
( det fanns foton på hinken )..."

Igår ringde Isabel och berättade att de samlat ihop fem euro och trettiofem cent. Deras engagemang är rörande.


2 kommentarer:

Malin sa...

Så där var ju vi också. (Trots att elakheten tvunget sipprade ut när vi träffade tanter som hette Gerda och Greta. Haha. Och nu skall jag inte tänka på dem mera utan betala in lite till Röda Korset jag också)

KAROLINA sa...

Ja men precis, sån var man ju. Minns du när vi försökte omvända ett par ungdomar och bad dem sluta röka och istället äta morot med peppar på?

Jag undrar ännu i dag vem som trodde sig veta att morot med svartpeppar på botar nikotinberonde.