måndag 27 februari 2012

att tala om Gud.

-Hur är det med dig och Gud, mamma?
-Vad menar du?
-Tror du på att Gud finns?
-Kanske, kanske inte. Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag tror på.
-Men neeej!
-Vadå nej?
-Nu måste jag ju också låtsas att jag inte tror på Gud.
-Va? Nej, det måste du inte. Du har rätt att tro på vem eller vad du vill.
-Va? Får jag tro på Gud?
-Ja, det är klart.
-Men vi är ju en familj, måste vi inte tro på samma saker då?
-Nej, det behöver vi inte, du får tro på Gud om du vill. Men man måste respektera alla, även om de tror på någonting man själv inte tror på.
-Vad betyder respektera?
-Att man inte får håna, bråka eller retas med sådana som tror på annat än du själv.
-Jaha du lilla mamma! Då kan jag berätta för dig att jag tror på spöken faktiskt!

Jag känner att mitt ädla budskap inte riktigt nådde sitt mål i den här diskussionen. Heller.

3 kommentarer:

Pia sa...

Vilken liten slug flicka du har!

Anonym sa...

släktas sin mamma ..

KAROLINA sa...

Pia: Ja, det har jag. har för längesedan fallit från Den Heliga mamma-vet-allt piedestalen.

Anonym: Tar det som en komplimang. Är det du mamma som kommenterar som anonym?