torsdag 5 augusti 2010

nedräkning.

I flera veckor har hon frågat, hur många dagar det ännu är kvar. Tills förskolan börjar och semestern tar slut. Den börjar på tisdag, svarar jag. Och så räknar vi dagarna tillsammans.
Igår tog vi en sväng in till biblioteket. Hon ville låna böcker som man lär sig något av. Så att hon vet hur det känns att vara ett riktigt skolbarn. Som lär sig.
Efter det gick vi in på ett stort varuhus och valde en penal. Bland alla pokémon, prinsess och disney penaler rotade vi. Inget dög. Men så sken hon upp när hon äntligen såg en penal hon ville ha. Den var svart. Stilrent, sa jag. Ja, det är sånt som rockstjärnor tycker om, förklarade hon. Rockstjärnor tycker om allt som är svart. Och så tycker de om läderjackor. Visste du inte det mamma?
Jag köpte en pennvässare på köpet, som en liten överraskning. Och noggrant valde jag ut en röd pennvässare som var format som ett litet hjärta.
För jag vill nog ännu ha en del av min lilla flicka kvar.

Inga kommentarer: