tisdag 28 juni 2011

varken bättre eller sämre, bara annorlunda.

Och där satt jag och kände mig annorlunda.

Medan praktiskt taget alla andra föräldrar hotade sina barn att de blir tvugna att åka hem på direkten ifall barnens skor inte hålls på fötterna, pekade jag ut stigar, grusgångar, trädstammar och annat som är bra träning för små bara barnafötter. Och det kanske bara var inbillning men jag tyckte mig känna lite småsura blickar bränna i min rygg. Jag var undantaget som bekräftade regeln i rollen som förälder.

Jag förstår att det finns glasbitar, hundskit, fimpar och andra mindre populära grejer man vill låta bli att trampa i. Jag kan förstå att man som förälder vill att ens egna barn ska lära sig att ha skorna på fötterna på allmänna platser. Jag förstår det mycket väl. Man kan kalla det sunt förnuft, om man så vill.

Men samtidigt tycker jag verkligen att det blir lite väl hysteriskt med alla förmaningar och förbud. Alla dessa "AKTA!", "NEJ!" och "VAR FÖRSIKTIIIIIG!" Får ofta känslan av att det inte alltid handlar om uppfostran, det där haglet av förmaningar, utan mer som en enda ström av utrop hur FARLIGT allting är och hur ILLA det kan gå.

För mig känns det väldigt kvävande med föräldrar som inte låter sitt barn uppleva hur det är att rutscha liggandes, stå i gungan eller rulla i sanden. Gå barfota på en skogsväg, klättra i träd eller springa på klippor. Det kan hända att det handlar om något helt annat för dessa ivriga förmanare, men personligen vill jag inte vill lära min dotter att vara rädd för att uppleva saker pga av att en olycka kan hända. Oftast händer det något hemskt ändå, nångång tyvärr. Det som funkat hos oss är att jag satsat på att vissa saker är strängt förbjudna. Andra saker får man oftast göra, bara man frågar innan om det är okej. Jag vill inte försöka framhäva att min syn är bättre eller sämre, men jag känner mig ganska annorlunda som förälder ute i allmänheten, förvånasvärt ofta nuförtiden faktiskt.

Vad tycker ni? Har föräldrar blivit mer vaksamma över sina barn eller har ni själva haft lika strikta regler, överallt och gällandet allt? Och handlar dessa förmaningar om ett ansvar som förälder, ett tvång att kontrollera, sunt förnuft eller något jag inte ens förstått att ta upp?

Jag är nyfiken. Mest för att jag aldrig hört om att någon skulle ha svävat i livsfara över att ha ramlat omkull på lite solvarmt hundbajs, trampat på en glasbit eller rivit upp ett litet sår på en taggig gren. Men jag hört hur lyckligt ett barns skratt är, när det får dansa i ett lite för kallt sommarregn. Barfota förstås.

6 kommentarer:

Henry sa...

Är ju inte förälder men håller nog med att det verkar som allt är farligare nuförtiden... Tycker det hör till att man har ärr från barndomen, har själva flera på knän från fartfyllda äventyr och några på handen från då jag lärde mig använda kniv. Ärrlösa människor har haft en tråkig barndom :)

Min farbrors barn har sen små fått såga, spika och hammra och är superflinka och praktiska tack vare det. Deras kompisar i sin tur är både hjälplösa och klumpiga med ett verktyg i handen. Vet nog vad jag skulle vilja att mina barn var kapabel till...

Och sanningen är ju att barn tål massor med stryk innan de går sönder :). Lite smällar får dem att lära sig sina gränser bara och bättre att göra det då farorna är små och vardagligen istället för stora och farliga.

Anonym sa...

Låtom kreativiteten flöda fritt!

Anonym sa...

HÅLLER MED! Jag har flera gånger blivit tokig över dessa föräldrar som går 20 cm bakom sina barn i parken och hindrar barnen från att mötas och utvecklas genom konflikter, istället är det en massa "nej ge tillbaka spaden" "akta dig nu så du inte faller" " den där är vass, ta inte den" osv osv. Själv sätter jag mig oftast på en bänk med en kopp kaffe och ser på när S springer omkring och leker, och inte sällan känner jag mig skyldig. Som att jag borde vakta på vad han gör lika hysteriskt som alla andra mammor gör med sina ungar. Kusin E

Anonym sa...

Jag har själv inga barn men om jag får några nångång ska jag TVINGA dem gå barfota. Det bästa som finns är ju att gå barfota! Jag blir tokig på min sambo när han inte vill gå barfota eller smaka på grässtrån eller klättra i träd, eller rulla runt i sanden, eller... ja du fattar väl!
Ha en skön fortsättning på sommaren!

H. Ronja Rövardotter

KAROLINA sa...

Henry: Precis så där tänker jag också.

Anonym: Jaaa!

Kusin E: Känner mig precis lika skyldig när jag inte svansar efter. Dumt!

Ronja Rövardotter: Hoppas du får många barfota barn nån dag och en skön sommar på dig med!

KAROLINA sa...

Henry: Precis så där tänker jag också.

Anonym: Jaaa!

Kusin E: Känner mig precis lika skyldig när jag inte svansar efter. Dumt!

Ronja Rövardotter: Hoppas du får många barfota barn nån dag och en skön sommar på dig med!