tisdag 6 juli 2010

stordåd i natten.

I flera år har jag lidit av perioder av insomnia. Det har kommit att bli en del av min personlighet. I natt börjar tydligen en sådan period igen. Har lärt mig att känna igen symptomen. Tankar som aldrig tar slut, rastlöshet, ideér som måste förverkligas, plötslig inrednings-, målnings-, författarinspiration. Jag har gått igenom alla de där tipsen och råden, avslappningsövningarna, kamomillaté slurkande och strunta-i-att-försöka-sova- grejerna. Vakat genom nätter för att på något sätt kunna få sömn nästa natt. De senaste månaderna har jag någorlunda accepterat min sömnlöshet och lever ut i natten istället. Struntar fullständigt i att jag nästa dag skall jobba och orka vara mamma. Istället lyssnar jag på lite mäktig musik. Som Carl Orffs Carmina Burana. Det är grejer det. Och om man ändå sover bort en tredje del av sitt liv kanske det inte är så farligt att lida lite av ofrivillig vakenhet?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Usch va jobbigt! Jag vakna tidigt imorse då det är så fuktigt/varmt/svettigt. Nu sitter jag o väntar på att de andra skall vakna! Ha en bra dag.Kram.

Malin sa...

Tror det ligger i släkten. Jag och mina syskon har alla sömnproblem i perioder, om jag uppfattat saken rätt. Det jobbiga i det är förstås att man blir så trött i längden. Men oj vilka idéer man får när man ligger där och tänker...

KAROLINA sa...

Ja, här är det också i perioder. Det konstiga är att det är helt oberoende på årstid, stress eller hur det annars står till i livet. Mitiallt är man bara alert och pigg på livet, klockan 2 på natten. Mina insomniaperioder brukar som tur bara hålla på i 1-2veckor. Sedan blir jag trött på kvällarna som vanligt och sover de där 7-8h/natt.

Anonym sa...

jag lider också av detta. mer och mer på sistone, faktiskt - och jo, helt utan samband med stress. det kan liga brakomma när jag vet att jag får slappna av hela nästa dag - mitt i ett sommarlov. har inte sömnproblem annars, utan det är helt ON OFF. antingen stupar jag och sover som en stock, oftast, en gång sov jag 18h - eller så sover jag inte EN sekund. jag tycker att det är lite obehagligt, faktsikst, att inte sova en sekund på hela natten. och jag vet när jag lägger mig om det ska bli en sån natt. tankarna far hårt och hjärnan känns vidöppen. jag ligger hela natten, och timmarna flyger förbi och jag bara tänker-tänker-tänker.

nån släktgrej kanske. eller en människo-grej. vi är ju alla släkt via adam och eva, som vi sa då vi var barn ;)

hanna k

KAROLINA sa...

Ja precis sådär är det här också Hanna. Antingen eller. Fast jag kan nog slumra till ibland. Inatt blev det två timmars halvdvala mellan kl4-6. Ändå är jag inte dödstrött nu, som jag egentligen borde vara. Mystisk äro människokroppen.