torsdag 25 november 2010

dag 3. mina föräldrar.

Min mamma kunde kallas för Den Stora Researrangören som också hyser en stor passion över att ge sockor till sina barn och barnbarn. Hon stickar dem inte själv, sånt har hon inte tid med. Istället köper hon dem av pensionärer. När hon inte spelar orgel, jobbar hon oftast på något av sina tiotals projekt. Eller så dricker hon té.

Min pappa tycker bland annat om Gröna Kulor och hållbara kläder. Ännu för ett par somrar sedan visade han mig ett par slitna, men hela, shorts. De härstammade från 80-talet. Förutom att ha öga för långlivade kalsonger, har han andra specialtalanger som jag gärna skulle bemästra. Som t.ex att både spädbarn och djur blir lugna i hans famn. Kolugna. Nästan så att man misstänker att han hypnotiserar dem i smyg. När min pappa inte löser sudoku så lotsar han fartyg.

Annars så reser mina föräldrar hysteriskt mycket och är duktiga på att rådda. Och efter 28 år av noggranna iakttagelser kan jag väl nästan säga att jag börjar förstå mig på dem.

Med betoning på nästan.

Inga kommentarer: