tisdag 18 oktober 2011

den oslipade diamanten.

Nu kan jag väl inte vara den enda som har hört om att man skall gnugga sina fnasiga läppar med en torr tandborste och sedan kleta in dem med ett tjockt lager av bassalva, för att mjuka upp dem? Va? Det tipset har ni väl hört? (Säg snälla ja, för annars kanske jag har hittat på det själv)

Hur som haver. Den lilla proceduren kan jag råda er att inte pröva på. Antingen var jag för brysk i mitt läppborstande eller så gjorde jag något annat fel, för här ligger jag med en mun som jag knappt vågar stänga. Svullna läppar som lyder röda, trots flera millimeters tjockt lager av smörjelse. Fnasiga läppar? Nej, det har jag verkligen inte mer. Istället ser det ut som jag har en sugkopp där munnen en gång satt. Passligt nog lackade jag mina naglar blodröda innan förintelsen av funktionerande läppar ägde rum. Så nu matchar naglarna och läpparna, om man nu ska försöka se nåt positivt med det hela.

2 kommentarer:

Ensamma mamman sa...

Autch. Jag har för mig att jag borstat läpparna lätt nångång, just för blodcirkulationens skull. Men när det gäller vilken salva du använder är det viktigt att den är vattenfri, inte baserad på palmoja (petrolatum). Jag använder en ekologisk läppomada från Franzila, baserad på bivax eller också en Urtekrams LipBalm (stift). Det har faktiskt gjort att jag sluppit läpp-problemen. Det var en läkare som tipsade om att läppomadorna idag innehåller ämnen som torkar ut och gör dig "beroende" av dem.

KAROLINA sa...

Jag missade det där med att borsta LÄTT.
Och tack för tipset, ska skaffa mig en ekologisk läppomada jag med.