onsdag 19 oktober 2011

"jag vet bara att människor kallar mig feminist när jag uttrycker meningar som skiljer mig från en dörrmatta eller en prostituerad"

Vi måste vara försiktiga och inte betona en jämställdhet mellan könen som får kvinnor att imitera män för att bevisa sin jämställdhet. Att vara jämställd betyder inte att du behöver vara likadan. Många av våra problem i världen idag beror på en överbetoning av det s.k. manliga, och en försummelse av det s.k. kvinnliga. Denna värld är en aggressiv, hyperaktiv, konkurrenskraftig, maskulin värld, och den behöver kvinnans beröring som aldrig förr. Feminism är en hel världsbild eller uppfattning, inte bara en tvättlista för kvinnors svårigheter.

Ungefär så, tycker jag. Vad tycker du?

3 kommentarer:

Malin sa...

Jag tycker lika. Jag tycker det är synd att sådant som traditionellt ansetts vara kvinnouppgifter ofta fortfarande ses som mindre värt än det som pågått i den manliga världen. Att det alltför ofta är kvinnorna är de som driver jämställdheten framåt genom att själva göra allt. Jag tror också att världen behöver mera mjukhet.

Hanna hade förresten skrivit en kolumn för hbl.. eller vasabladet? om det här för ett par år sedan, den var jättebra.

Anonym sa...

Klokt tycket jag!

KAROLINA sa...

Den kolumnen skulle ha varit intressant att läsa.