fredag 14 januari 2011

känsla för god smak.

Medan min dotter härjade sig svettig på cirkusbarnkalas, tog jag mig en sväng till Alko. Tänkte unna mig ett glas rödvin senare, fredagskvällen till ära. Det lilla problemet med mig och viner är att jag inte vet ett skvatt om dem. Annat än att vin antingen smakar gott eller illa. Och läser jag rekommendationer eller smakar på något gott vin, hinner jag glömma bort vad det heter och står vareviga nästa gång mellan vinhyllorna med lika svår beslutsångest. Trots att jag vet detta, blir jag jättebesviken om jag råkar dra hem med ett något som inte faller mig i smaken.

Denna gång fick jag dock syn på ett snofsigt par i äldre medelåldern. Aha, tänkte jag. De där har nog druckit ett glas eller två under sin livstid. Och så ställde jag mig bredvid dem och tjuvlyssnade. Det sades och lades och gick fram och tillbaks och pratades och pratades mera, men tillsist valde de en flaska. Mitt inre gjorde en segergest medan jag sträckte mig efter en likadan -upperbarligen med god kunskap, erfarenhet och specifierade smaklökar vald- sort.

Då sa tanten till farbrorn: Nu behöver jag nog något gott att äta. Skall vi gå till Hese?

Alltså god mat och Hesburger?

Jag lämnade Alko tomhänt och gick och köpte mig en påse Polly.

4 kommentarer:

Henry sa...

Hemligheten med att köpa vin vid Alko är följande:
1) Välj flaska från hyllorna ungefär mellan ögon och midjehöjd. Flaskorna är ungefär ordnade enligt pris så att dyrare är högre och billigare lägre. Medelpris är vanligtvis ett säkert val, 10+/-2e

2) Se efter ett vin som det finns bara några flaskor kvar av, populär = ofta bra.

Med de två reglerna kommer man långt. Sen när man vant sig lite kan man börja minnas att vilket land och vilka druvor som man tyckte om och kanske vilken vingård man tycker om men det är ganska överkurs. Alkos beskrivningar av vinerna börjar då också kanske betyda något mera, de är ganska bra egentligen om även kryptiska till en början.

evalexandra sa...

Jag rekommenderar Don Mendo rött. Som jag ALLTID tar och som enligt mig passar till ALLT. Kostar 10 euro.

evalexandra sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
KAROLINA sa...

Super, jag ska kolla på de här kommentarerna när jag nästa gång skall köpa vin alldeles själv.