söndag 30 januari 2011

under kläderna är vi alla ändå nakna.

Ibland när jag inte mår så bra, kan jag känna hur trött jag blir av det faktum att samhället är som en enda stor teater. Push-ups och strumpbyxor som lyfter upp hänget, platt-tänger och modeplagg. För att inte tala om kletet. All smörja man skall gegga in i sig för att se "naturligt vacker ut" fast det här samhället inte alls egentligen tycker att naturlighet är vackert.

Naturlighet är ojämn hud, gropiga lår och hängbröst. Ölmagar, dålig hållning och kanske en sladdrig stjärt. Naturlighet är envist hår som böjer sig dit det vill, torra vinterhänder och håriga ben. Naturlighet är att man ser ut som en flådd höna när man stiger ut ut bastun, en mjuk fläskkorv över byxlinningen och påsar under ögonen en måndagsmorgon klockan sex.

Alldeles för tröttsamt att gå omkring och tänka på sånt, kan man tycka.

Eller så kan man minnas det och ändå kleta in sig själv lite grann. Känna sig lagom uppiffad och tycka att det kanske ändå inte är så farligt. Att världen inte går under så länge man själv minns var man står. Bland alla pumps och lagade hår. Bland alla dessa maskerade människor. Och en dag kanske man träffar någon, som vågar klä av sig masken på riktigt. Tills dess fuskar också jag lite grann. Ler fast jag känner mig ledsen, pratar strunt för att ingen vill prata på riktigt och täcker över de där ojämnheterna i hyn.

Men en dag, en dag tänker jag våga mer.

5 kommentarer:

Ica sa...

du har så rätt.

Jag har inflammerad handled för tillfället, så idag struntade jag i plattången. Sen drog jag en mössa på huvudet och gick ut på promenad.
Promenaden drog till sist mot affärer, och jag - tamtadaaa - tog av mig mössan, mitt lurviga hår till trots. det var det modigaste jag gjort på länge. Jag tror ingen märkte.

Anna sa...

Ett bra inlägg tänker jag.

Jag köpte en hudvårdarserie på flygplanet, Elizabeth Arden tror jag den hette (nu heter den säkert något annat och alla som vet något om skönhet håller på att skratta ihjäl sig). Små futtiga hudkrämer för 29 euro, men det var 70 % billigare än i Finland.
Fast sen kom jag på att det är ett märke som alla över 60 + använder.
Så få se om det blir någon vackrare hud eller inte.

Men jag är så naturlig att jag bryr mig inte nämnvärt.

Kram kram.

Pia sa...

Väldigt bra skrivet!

KAROLINA sa...

ica: heja!

anna: jag tror nog märket heter så.. säg om det var värt det sedan!

pia: tackar och bockar!

Tanja sa...

Jag kan kanske tycka att du fick det naturliga att låta lite väl pessimistiskt. Nästan som att om det är naturligt kan det inte vara fint, men så är det ju ändå inte!