måndag 20 september 2010

att jobba med sin hobby.

Nu som då hör man kreativa typer utropa glädjetjut över hur roligt det är att försörja sig på sin hobby. Jag har ju gått omkring och inbillat mig att jobb är relativt jobbiga. Åtminstone delvis. Man kunde ju pröva på det här konceptet, tänker jag och börjar fundera på saken. Så jag listar plikttroget upp mina hobbyn för att kunna lägga upp en strategisk plan. Noggrant planerat är hälften vunnet. Eller hur det nu var.

Karolinas hobbyn hösten 2010. Skriver jag. Sedan funderar jag. Och funderar lite till. Till slut börjar mina så kallade fritidsintressen forma sig till en lista:

-att vaka om nätterna. Av absolut ingen anledning alls.
-att motvilligt släpa sig till gymmet 2-4ggr/vecka. Förutom till Pilates, för då känns det inte som om man behöver svettas. Det räcker med att man andas konstigt.
-att måla fula tavlor. Dessutom målar jag väldigt regelbundet. Typ 3 gånger i året.
-att dricka kaffe. Ibland blir jag lite skakig. Då brukar jag äta nåt så att jag efter en stund kan dricka mer kaffe.
-att läsa sagor, laga mat, städa, plocka saker, tvätta kläder, oroa mig, förmana, pyssla, leka, vistas utomhus, spela fotboll på liganivå, baka, skratta och tjafsa med min dotter. Det är oftast väldigt kul. Förutom tjafsandet då.
-att ta foton på tråkiga föremål pga. av att min dotter tröttnat på att leka fotomodell. Nu tror ni att jag inte ens har några vänner som jag kan fotografera. Men ser ni, alla mina två vänner i denna stad är också relativt kameraskygga.
-att krysta ut något blogginlägg per dag för att bevisa att jag faktiskt ibland kan vara riktigt rolig. Eller så inbillar jag mig. Men det gör ingenting. Jag tycker iallafall att jag själv är rolig ibland. Rätta mig INTE om jag har fel.
-att så örter och kryddor bara för att få se hur snabbt jag får dem att döden dö. Amen.

Alltså jag vet inte.
Jag har en stark intuition att jag antagligen skall satsa på något annat koncept.
Eller skaffa nya hobbyn.

2 kommentarer:

sannabenita sa...

dina vänner här i stan är inte alls kameraskygga(det finns bildbevis på flera av oss..) Så välkommen hit o fota oss lite! :)
Vi kunde ta en såndär kväll igen var vi fotar massor men kan slutligen publicera bara bilden på våra high-heels o läckra ben.. En såndär tidig lillajul skulle vi kunna fira inom närmaste framtid, eller vad sägs??! :D

KAROLINA sa...

Jaa! Jag är KANSKE på väg dit i oktober-november nångång, lite beroende på vad budgeten tillåter.