lördag 11 september 2010

när man inte kan sova.

När man inte kan sova, kan man ta foton på sig själv. En bra sysselsättning när man lider av sömnlöshet. Helst skulle man ju fota någon annan, men det blir lite krångligt. Eller så kan man äta. Konstruera konstiga potatislökblåmögelostsmörgåsar åt sig själv. Eller måla tavlor. Fula tavlor. Eller skriva på den där texten som aldrig tycks bli klar. Eller så kan man bara helt enkelt läsa något vackert:

Allt, allt jag ägde

var mer ditt än mitt.

Allt jag vackrast ville

var ditt, ditt, ditt.

Högt med dig jag talade

vad ingen i världen vet.

På ändlösa vägar

var du min ensamhet.

Låg jag vaken om natten

och kände ingenting.

Andades, kände jag dig, dig.

Du var runt omkring.

Livlöst är livet

där du inte är kvar.

Världen är ett väldigt skal

som ingen kärna har.

Karin Boye ur "Härdarna".

Inga kommentarer: