söndag 30 maj 2010

för- och nackdelar.

Det finns tusentals goda sidor med att ha slutat röka. Tusentals. Så finns det sämre sidor också, som ingen såklart vill nämna. Som till exempel den här arma rastlösheten. Den har fått mig att skrubba kakelfogar i dag. Säg mig, vem skrubbar kakelfog en söndagskväll? Vem? Och hur stor vits är det överlag att skrubba fogar, det är väl ingen som kommer och säger: oj men Lina vad sanitetsutrymmets kakelfogar skiner och blänker hos dig.
Och såklart är det är väldigt trevligt med förbättrat smaksinne men luktsinnet kunde gärna förblivit defekt. Inte så behagligt med alla dessa lukter som man endast anat innan. Ta till exempel lite överfull roskislukt, kisslukt vid busshållplatser och dåliga andedräktar som tydligen en hel del människor ovetandes går och pustar en i fejset med. Jag som innan aldrig varit värst känslig, åtnjuter kräkreflexer var och varannan minut.
Sedan så lär det också ta en stund innan man utger en lyster som värsta fräscha blomknoppsprimadonnan. Om vi säger så här, min lekamen idkar någonslags rengöring-av-kroppen-från-alla-kemikalier process. Jag har en äng av nippror i hela pannan och på min solbrända bringa. Som ett litet rött hav som jag varje morgon måste försöka orka täcka med smink. Jag får nippran av nippror.

Men annars är jag väldigt nöjd och belåten.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag unnar mig alldeles för mycket med motiveringen "då jag ändå slutat röka". T.ex. parfymer, godis, kläder, smycken osv. Blir antagligen dyrare än att lägga pengarna på cigg. Fast hellre är jag orökt! Snart 5månader sedan jag slutade. Kämpa på du med!

H.Pia

KAROLINA sa...

5 månader, va duktigt! Ja, lite så där har jag också märkt att jag börjat tänka...klart man kan unna sig lite spontanshopping nu då man ändå slutat röka. Fast lite måste man väl få unna sig. Bara det inte går överstyr och blir ett substitut.