måndag 5 april 2010

projekt rädda palmen.

Hören upp ni lyckligt lottade med gröna fingrar: Vad jag skall göra för att få denna växt att se ut som om den inte lider och vill dö. Vad gör jag för fel egentligen? Är det för sent att byta myllan nu? Behöver den sådant där Kanankakkasuperväxtextrat? Mer ljus, mindre vatten? Vad? Skulle googla svaren om jag visste vad växten heter. Förstår mig inte på varför jag måst leka florist när mina växter envisas med att skrumpna ihop. Hjälp en palmväxt i nöd. Tack.

5 kommentarer:

sannabenita sa...

Jag,"lö petit fingres-vert" skulle kalla denna för "un traakkipuu".. googla ännu för säkerhets skull.. Men våran mycket liknande individ tycker massor av ljus och som tur för mig som glömmer att vattna alla mina växter, så behöver den inte så mycket vätska åt sig..kommer förmodligen inte från nå regnskogar eller liknande.. Jag håller min lilla gröna tumme upp att ni skall klara er på färden du och din grönskande växt, som by the way inte alls ser så illa ut!

KAROLINA sa...

Thanx. Jag tror mig minnas själv också att man inte skall vattna såna här så hemskt mycket. Ändock ser den bara ledsnare ut för varje dag. När jag köpte den var alla blad släta och sprätiga, det är därför jag följer med dess fall med ångest. Nu ska här googlas!

Matkaopas sa...

Är det där inte en jukkapalmu (yuccapalm trendigt på svenska)? Lite vatten mycket ljus, men på google hittar man säkert lite bättre tips :)

Matkaopas sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
KAROLINA sa...

Det var en yuccapalm och imorgon ska jag gegga med växten...

Fortsättning följer om några veckor. Ifall den överlever min attack, vill säga.