tisdag 27 april 2010

tantpoäng.

Medan vissa ungdomar samlar in vuxenpoäng kammar jag hem tantpoäng, lite halvt ofrivilligt. Tantpoängsfaktorn är hög när man exempelvis häller kryddor i nyinköpta kryddburkar varefter man sorterar burkarna i logisk ordning, går omkring med sockor inomhus oavsett årstid eller placerar smörgåspålägget i en tätt förslutbar burk så att inte hela kylskåpet skall börja lukta kryddad kreatur. Till på köpet beklär jag mig till vardags i en frisyr som skulle ha skrikit tant för tio år sedan. Tur för mig att tiderna förändras. Nu kan jag låtsas att jag och min hårbula är medvetet moderna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

"kryddad kreatur" ;)

.. men medvetet modern ser du nog ut i den "nonchalanta knuten" som var och varannan snyggis tycks ha på stan numera, så inga tantpoäng där inte.

annars - angående vuxenpoäng, som "brukar jag säga" (hur mpnga tantpoäng får man inte för det uttrycket...") att vår generation är galen i att räkna sånt. vi accepterar inte att bli vuxna, vi glider in i vuxen-livet ändå, men vi hanterar det genom att räkna ironiska vuxenpoäng i det oändliga. jag köpte lägenhet idag - vuxenpoäng! jag fick burn out - vuxenpoäng! jag fick blodpropp - VUXENPOÄNG!!

(jag dog - vuxenpoä..?)

ursäkta för en kommentar längre än ditt inlägg, men det engagerade ;) godnatt!

/ hanna k

KAROLINA sa...

Har inte heller riktigt förstått det där med vuxenpoäng. Varför vill man inte vara vuxen? Och när är man sedan officiellt vuxen? En annan sak som jag lagt märke till är att det "hör till" att man skall vara på nåt sätt åldersnojig redan när man börjar närma sig 25. Innan handlade det om 30års kris men nu ska man ha nått sina mål vid 20+. Annars blir man illa tvungen att få en kris. För min del tänker jag hoppa över allt vad vuxen- och ålderskriser heter, har "krisat" tillräckligt för en tid framöver.