söndag 7 mars 2010

den korkade kocken.

Arbetsdag fem av tio är avklarad. Eftersom jag redan känner mig slut som människa fick jag en briljant idé att resten av dagen skall gå i matlagningens tecken. Tänkte tillreda åtminstone tre rätter som man sedan resten av veckan kan plocka ur frysen och nonchalant slänga in i micron. Ett litet problem är dock min matlagningsförmåga. Jag lyckas till 100% med två rätter. Makaronilåda och spagettisås (det sistnämnda kallas säkert för nåt snärtigare som pasta bolognese el pruttico eller nåt, men ni vet vad jag menar) Korvsåsen lyckas var tredje gång. Mina soppor brukar bli smaklösa. Försöker jag hämta inspiration från asiaterna skiter det sig totalt. Klarar jag av att tillreda allt tills den rätta konsistensen är uppnådd så klåpar jag mig bergsäkert med kryddorna. Så är det bara. Och det hjälper faktiskt INTE att jag gör det hundra gånger om. Jag lär mig inte. Det fattas nog nån matlagningsgen i mig. Smakar det illa så vet jag oftast inte vad jag gjort för fel.

Men som den positiva kvinnan jag är så fortsätter jag min kamp mot ingredienserna. Nån dag skall jag väl lyckas klura ut kokkonstens art. Tills dess får jag nöja mig med mina två bravurer. Makaronilådan och köttfärssåsen. Och som tur finns det halvfabrikat.

Inga kommentarer: