torsdag 18 mars 2010

fenomenet.

Varje kvinna känner säkert igen fenomenet jag kallar "att bli som sin mor". Ju äldre man blir och speciellt efter att man fått barn, kommer det smygande in i ens personlighet och slår rot. Man gör saker precis som sin mamma gjorde när man själv var liten. Till på köpet handlar det ofta om saker och ting som man irriterade sig på eller skämdes över när de utfördes av ens förfäder. Jag är som min mor när jag:

1. Smörjer in mitt ansikte med ett tjock lager ansiktscréme med halvöppen mun som jag format som ett o. Samtidigt speglar jag mig naturligtvis och höjer ögonbrynen med jämna mellanrum.

2. Hänger upp gardiner mitt i natten. Aktiviteten utförs alltid när hemmet är jätteråddigt och det finns tusen saker man först borde prioritera innan man ens funderar på något så obetydligt som gardiner.

3. Sitter och skriver och besvarar min dotter med ett frånvarande "mmmm" varje gång hon tilltalar mig, fast jag inte har en blekaste aning om vad hon säger.

4. Märker ut slutet av mina meningar med att sjunga ut dem. Exempelvis så här. Jag börjar med att tala: Isabel, nu måste vi nog städa. Och fortsätter med att sjunga: städa, städa, städa tralallalaa!

5. Springer halvnaken framför stora fönster och tror att en hand över bysten skall kompensera kläderna jag inte har på mig.

8 kommentarer:

Emma K sa...

ha ha ha! Första punkten var jätterolig. Då där gör jag också.

/kusin Em

Emma K sa...

ps. jag är inte så snuvig som det såg ut i texten ovan. ds.

Maria-kusin sa...

Medan jag tyvärr är nummer 5 personifierad. I vår förra lägenhet var jag till slut helt säker på att ALLA våra grannar hade sett mig åtminstone halvnaken (tyckte att de började se väldigt glatt och menande på mig när vi hejade på varann, t.ex.). Gjorde riktiga kamikazerusningar genom vårt sovrum många många gånger. Som om jag skulle vara snabbare än ljusets hastighet och på så sätt undkomma blickar på min nakna lekamen.

hannah sa...

Vilken tur att jag inte är den enda som hänger gardiner mitt i natten. Mitt i kaos.

KAROLINA sa...

Emma: Ansiktssmörjandet har blivit något av en ritual för mig. Det går inte längre att göra det på nåt annat sätt än det jag beskrev.

Maria: Jag vet känslan. Blir väldigt paranoid när jag ser mina grannar. Och det där med springandet måste ju bara funka, ibland tror jag att det också hjälper att vända ryggen mot fönstret. Som om en naken bak vore mindre chokerande att stirra på.

Hannah: Gardiner bör alltid hängas upp mitt i natten! Jag tror att jag gör det för att jag inte ska se hur smutsiga mina fönster är och således bli tvungen att börja tvätta fönstrena först innan de nya gardinerna kan hängas upp.

Malin sa...

Hahaha jag gapskrattar! Speciellt nummer fem känner jag igen. Vi har aldrig träffat grannarna som har insyn till vårt sovrum. Det är inte utan att jag smått börjar undra varför. Oj Lina du är så rolig!!!

KAROLINA sa...

Du minst lika rolig själv Malin! Men trevligt att jag kan stå till tjänst.

Anonym sa...

Jag vill definitivt att leverera en snabb koncept tacka för den fina tips och råd du publicering på karolinadenfina.blogspot.com. Min tidsödande Internet visas upp har nu belönats med hjälp strategier för att utbyta med min familj och vänner. Jag skulle påstå att vi läsare faktiskt verkligen är välsignade att bo i ett bra samhälle med otroligt några stora individer med insiktsfulla poäng. Jag känner verkligen verkligen tacksam för att få upptäckte hemsidan och verkar fram till en hel del extra underhållande stunder att läsa här. Tack en bra affär igen för en hel del saker.